Cukai Perkhidmatan Prabayar Telefon 6% Bermula Julai 2012?




KUALA LUMPUR, 15 Mac (Bernama) — Kerajaan akhirnya dikatakan membenarkan syarikat telekomunikasi (telco) melepaskan cukai perkhidmatan enam peratus kepada pelanggan prabayar, kata HLIB Research.

“Difahamkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) mengeluarkan memo kepada semua penggiat industri yang mengarahkan telco bersedia dari segi teknikal untuk melancarkannya pada 1 Julai,” kata firma penyelidikan itu.

“Selain insentif cukai jalur lebar yang dilaksanakan tahun lepas, ini akan meningkatkan lagi pendapatan telco dalam jangka panjang,” katanya yang mengekalkan penarafan neutral pada sektor telekomunikasi.

Bahagian penyelidikan Hong Leong Investment Bank (HLIB) berkata ia menjangkakan DiGi akan memperoleh manfaat terbesar jika cakap-cakap ini menjadi kenyataan dengan mengambil kira kedudukan tertinggi (86.6 peratus) pengguna prabayar daripada keseluruhan pelanggan, berbanding Maxis (74 peratus) dan Celcom (77.2 peratus).

Berdasarkan anggaran itu, DiGi, Maxis dan Celcom akan memperoleh kenaikan pendapatan, masing-masing sebanyak enam peratus, empat peratus dan dua peratus, dengan syarat status qou saingan dan penggunaan, kekal.

---------

Korang setuju ke dengan tindakan kerajaan ni? Bagi aku lah, memang tak adil untuk bayar cukai kat kerajaan, tak cukup ke banyak barang da di cukai kan?

2 comments:

SyUhAdA said...

x stuju..dah la rmai yg guna prabayar..lpas nak kena byr cukai lak..sadis tol..

Liza Abu Bakar said...

confirm kak liza pun tak setuju... semuanya nak cukai. pening tau..