Pesta Tomato Di Sepanyol


Setiap rabu minggu terakhir di bulan ogos di Townfolk Bunol, Sepanyol, lebih 20 ribu penduduk tempatan dan pelancong akan megadakan satu pesta membuang tomato, Lebih 100 tan tomato merah di lempar, di hancurkan dan di campak ke jalanan. Purata 20 ribu ke 40 ribu pelancong yang meraikan hari 'gila' tersebut .

Sedikit sejarah festival ni aku nak kongsikan, acara ini bermula pada tahun 1944, pada masa tu , beberapa  pemuda mengambil tomato dan melemparkan pada orang awam, dan acara itu dilakukan tiap2 tahun berikutnya hinggalah secara tak rasmi menjadi festival rasmi di sana..

Dan pada 1959 , akhirnya festival ini diluluskan oleh pihak bandar dan menjadi acara tahunan dan mampu menarik pelancong ke Sepanyol.







3 comments:

Rosalia said...

pelik2 je dorg ni. nsb bek x suka tomato.hahah:D

Fay said...

membazir tomato je dorang nih.. hehe

aimie amalina said...

errrrrr
sygnye tomatooo tu