Perempuan Ke Dua Di Dunia Jadi Imam Solat Jumaat

Beberapa waktu yang lalu, kita dikejutkan dengan berita Prof. Dr. Amina Wadud mengimamkan solat Jumaat dan solat-solat yang lain di USA. Lihat gambar-gambar berikut..

Sedarkah kita bahawa wanita mengimamkan solat golongan lelaki sudah diamalkan oleh sebilangan muslim di beberapa negara di barat dan Afrika.

Lihat gambar bawah sebagai contoh.

 


 

Kini di Kanada pula, kita di kejutkan dengan wanita menjadi imam  solat jumaat.


A Canadian author will become the first Muslim-born woman to lead a mixed-gender British congregation through Friday prayers tomorrow in a highly controversial move that will attempt to spark a debate about the role of female leadership within Islam.

Raheel Raza, a rights activist and Toronto-based author, has been asked to lead prayers and deliver the khutbah at a small prayer session in Oxford.

She has been invited by Dr Taj Hargey, a self-described imam who preaches an ultra-liberal interpretation of Islam which includes, among other things, that men and women should be allowed to pray together and that female imams should lead mixed congregations in prayer.

15 comments:

Muhd Fadil said...

tak paham aku dunia sekarang ni.

tomatokering :) said...

astaghfirullahalazim .. takut tengok dunia sekarang

grOundnUt said...

Kalau dalam Islam, boleh ke perempuan mengimamkan lelaki?aku rasa macam tak boleh jer...pelik laa..ke depends on mazhab?@_@'

puteяi ʓαняα said...

ya ALLAH. dunia dah nak kiamat.
bukan ke dosa prmpuan n lelaki solat sebelah menyebelah?

Nur Afiqka said...

pompuan tu solat x pakai tudung??
terpesong dah ni...huhu~

Jo Qusary said...

Ada fatwa yg membenarkan wanita menjadi imam kpd lelaki dan wanita lain... cuma majoriti mazhab tak setuju dgn fatwa tersebut.

Fatwa ini dikeluarkan pd kurun 699 AD di mana isteri Habib ibn Yazid pernah mengimamkan solat para pahlawan lelaki di Kufa selepas menakluk bandar tu.

Ada satu hadis yg mengatakan Rasulullah pernah meminta Ummu Waraqa seorg wanita Ansar agar mengetuai solat kaum lelaki dan wanita di kampungnya.

Di negara China, kursus melatih wanita Hui supaya menjadi imam bermula sejak thn 1820, tapi tugas sebagai imam solat hanya kpd kaum wanita di masjid dan sekolah agama yg mana dipenuhi wanita shj.

A T I K A H L A T I F F said...

apa nak jadi lah ni.

dunia, dunia.

hamizah adam said...

memang la sekarang dunia didominasi oleh wanita. tapi tak semua benda wanita boleh buat. yang lelaki pun, biajk naa. pi jadi makmum dia kenapa? hadoooi~

Saiazuan said...

adakh ini salah satu petanda khiamat? wallahualam

WiWiN said...

astagfirullahal'azim..dunia akhir zaman..mcm2 dah terjadi..lepas nie ntah apa pulak..

neaz said...

to JO QUSARY...

ko dpt mana hadis2 o cerita ni..??
klu ade hadis...
kene code kn...
jgn cakap jer ade hadis...
tp ntah kt mane...
klu ade hadis pn...
kne tgk martabat hadis tuh...
sohih / hasan / dhoif / maudu'...
kne tgk martabat hadis yg bleh dijadikan hujjah atau x...
banyak sgt hadis palsu yg direka2...
klu ko pkai hadis palsu utk jadikan hujjah...
pastu org len percaya...
ko akan bg fahaman yg salah kpd org lain...
spanjang ak belajar tentang islam...
xpnah lg ak jmpe pompan bleh jd imam...
dan syarat2 mnjadi imam tu antaranya juga ialah LELAKI....

R.B.T(afiq) said...

pebenda la ko merepek ney
ko blaja tentang islam x abis ag ney
x pon ok terpesong
ke ko mmg kapir tapi nak nak kapirkan orang2 islam ney???
ko x tau ag pasal islam kot aku rasa
ko maen bedal ja..
apedaa....

Halimatun Sa'adiah said...

APAKAH????
da la x tutup aurat,duk sebaris ngn saf laki...
ni bukan islam!

Ana Ajmal said...

ni kann yg dipanggil sister in islam??

maxoilpower said...

kah,,,kah,,,kah.... depa tu tengah belajar nak sembahyang kot.. bukan betui2