Nabil Dan Telinga

Hyep ! berjumpa kita lagi malam hari , da lama rasenya buat entry lawak kat sini .. huhu .. jom la kita baca satu cerita menarik kat bawah ni .. :)

Nabil dilahirkan tanpa kedua telinganya , tetapi walaupun cacat dia berjawatan tinggi di sebuah bank . Dia sangat marah kalu ada orang yang mempersoalkan tentang telinga .

Suatu hari dia mahu mengambil kerani baru dan tiga orang di senarai pendek untuk sesi temuduga . Calon pertama seorang lelaki yang mempunyai penampilan yang baik .

Di akhir temuduga , Nabil bertanya satu soalan kepada lelaki itu .

" Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya ? " .

" Ya , tapi minta maaf kalau saya kata tuan tak ada telinga , macam ayam " jawab lelaki itu dengan jujur .

Merasa terhina dengan jawapan itu , Nabil mengusirnya keluar dari pejabat .

Calon kedua ialah seorang perempuan yang berpengalaman bekerja di bank hampir 5 tahun . Dia lebih baik dari calon pertama tadi . Di akhir sesi temuduga , Johan bertanya soalan yang sama ditanya pada calon pertama .

" Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya ? " .


" Ya .. saya heran bagaimana tuan boleh mendengar saya dengan baik , sedangkan tuan duduk jauh dari saya " . puji perempuan itu .

Sebaik mendengar jawapan dari perempuan itu , Nabil berang dan menghalaunya keluar . Calon terakhir adalah yang terbaik , walaupun masih muda dia telah bekerja lebih 8 tahun di bank .

Selain bijak dia juga tampan dan bergaya .
Seperti calon terdahulu Nabil bertanya soalan serupa .

" Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya ? "

" Ya . Awak pakai contact lens , " jawab pemuda itu menahan perasannya dari tergelak .

Walaupun terkejut , Nabil gembira dengan jawapan pemuda itu . Dia hairan kerana pemuda itu sangat teliti dan dapat melihatnya memakai contact lens walaupun mereka duduk agak jauh .

" Bagaimana awak tahu? " tanya Johan lagi .

Pemuda itu tidak dapat lagi menahan geli hati nya lalu ketawa besar hingga jatuh terguling-guling sambil berkata , " Dah tentu tuan tak boleh pakai cermin mata sebab tuan tak ada telinga , nak sangkut kat mana ? " .

Nabil pun tensen ... Last-last tak jadi ambik pekerja baru .

p/s : lawak tak ? lawak kan ? hahahaha , aku bace sampai nak nangis pon ader , hahahaha ..

7 comments:

-ArA-NaDeA- said...

ahahahaha...hampehnyer calon2 pekerja...

shy9_78 said...

calon ketiga sangat bijak..:)

Anitafasha said...

wakakaka.. Memang tak pat tahan gelak dah..

Siti Khadijah Shamsuddin, said...

ingatkan nabil yg artis tu, baca tajuk pun dah gelak. wakakakakka

molmolla said...

choi... hahahah!

Blur said...

lawak2...

Rien said...

hhhaahhahhaaaha lgi kejam prempuan tu..