1 Malaysia = 1 Israel ?

1 MALAYSIA...
anda pernah dengar slogan 2...
ketahuilah bahawa 1 malaysia ditiru dari israel...
ni bukan perbincangan politik.. tetapi pemahaman..

Sebelum Perdana Menteri Malaysia mengumumkan konsep One Malaysia, negara Israel telah pun berbuat demikian pada 1980 dengan melancarkan kempen One Israel.


Adalah amat memeranjatkan, semua yang dilakukan oleh Malaysia sentiasa berkebetulan dengan Israel malah dari segi perkataan dan angka juga amat tepat penggunaannya.

Konsep One Israel 1980

Konsep One Israel telah diumumkan oleh Yitzhak Yitzhaky pada 14 Oktober 1980 sebagai langkah menarik perhatian rakyat Israel bagi pilihanraya yang akan berlangsung pada 1999. Konsep One Israel diisytihar sebagai menunjukkan gabungan tiga parti utama Israel iaitu Labour, Gesher dan Memad.

Kemudian, One Israel diperkuatkan semula oleh pemimpin Parti Buruh iaitu Ehud Barak dalam persediaan menghadapi pilihanraya Israel 1999. Dengan pelancaran konsep One Israel, Barak mengharakan Parti Buruh berjaya menarik sokongan rakyat Israel.

Namun begitu, gagasan One Israel yang dipromosikan Parti Buruh tidak bertahan lama. Pada tahun 2000, Barak telah menyertai perjanjian Camp David bersama Yassir Arafat. Tindakan Barak menyebabkan salah satu parti gabungan iaitu Parti Gesher menarik diri.

Keluarnya Gesher dari gabungan menyebabkan berakhirnya gagasan One Israel yang dipromosikan Parti Buruh selama ini.


Kesimpulan

Namun demikian, tiada teori konspirasi yang boleh dikaitkan antara Malaysia dan Israel dalam memperkenalkan konsep ini. Sama ada ia satu lagi kebetulan selepas Wawasan 2020 adalah terserah kepada penelitian pihak pembaca.
Konsep One Malaysia dan One Israel setakat ini kami mentafsirkan sebagai satu lagi kebetulan. Mungkin selepas ini Malaysia akan melancarkan lagi beberapa dasar yang berciri-cirikan kebetulan.

Sebagai rakyat Malaysia, kami mengharapkan tiada unsur-unsur pengaruh luar (Israel) yang menyelubungi pentabdbiran kerajaan Malaysia sekarang. Mudah-mudahan Malaysia sentiasa aman makmur lagi berdaulat!

JIKA ANDA MASIH X PERCAYA.. KLIK SINI

5 comments:

zyqa zaqy said...

semua kebetulan secara tidak langsung

Tengku Nizam said...

my be laa.. tp, kerajaan sblom nak wat pape, mst da kaji dlu~.. :)

kacang said...

semua kebetulan.

Faezil Aidil said...

sama pada nama je. isi dalamnya berbeza. One Israel menyatukan parti politik, manakala 1malaysia menyatukan seluruh rakyat malaysia tanpa mengira politik.

Bukti kedua... kalau konsep 1malaysia itu ditukar ke nama lain.. cthnya 'Kita rakyat malaysia', dah tak nampak macam israel, kan ?

kesimpulannya, hanya masalah nama je yg telah dipolitikkan

blog.khaltamarplus.com said...

Kalo tiru pun apa salahnya, dah negara Islam lain xde contoh baik cmni kan? So terpaksalah guna idea dari negara yang kita benci.